2 veckor sedan..

Ja, ojj, det har nu gått 2 veckor sedan jag skrev något här sist...
Har haft fullt upp på annat håll.. kan man väl säga!

Det har hunnit hända en del... Vet inte riktigt var jag ska börja..

Men senast så skrev jag att Hera var på väg in i höglöpet... och mycke riktigt, ett par dagar senare var Bonzo helt galen..
Onsdag förra veckan tror jag det var, så möttes jag av en mindre trevlig syn när jag kom hem... 2 glada hundar stod och väntade bakom dörren..... (hade dom på säkra skiljda håll i huset) På golvet var det typ en heltäckningsmatta nästan av hundhår, Hera hade en massa dreggel i nacken, och ja, överallt var det typ kaos nästan! Så jag kunde ju bara fastställa att dom haft väldigt kul tillsammans här hemma..

Ringde vet direkt, både Djurkliniken (Öjebyn) och Djursjukhuset (Gammelstad,Luleå).
Fick rådet att vänta ca 30 dagar, för att ultraljuda, och titta ifall det fanns något liv i magen, och ifall det då var så kunde man ge sprutan då. Samt att det skulle vara så mkt biverkningar och dittan och dattan.
Tjejen jag pratade men i gammelstad sa att man kunde ge direkt åxå, men tyckte väl det var bäst att vänta typ!

Tyckte som att det vore som dumt, och synd om tiken om hon ska gå halva tiden... Och folk man pratar med runtomkring säger att det är bäst och lindrigast för tiken om hon får den nästan så fort som möjligt. Tiken hinner ju då inte bli påverkad av dräktigheten...
Inte skulle då jag vilja göra abort efter en halv graviditet.... finns det nog ingen som vill??

Efter alla råd så lyfte jag luren igen, och jagade en veterinär som kunde ge sprutan när jag själv ville, och hos Distriktsveterinärerna i Älvsbyn fick jag napp, där fick jag välja när jag ville ge sprutan.

Tisdag och Onsdag denna veckan, skickade jag Nicklas dit för att hon skulle få den. (För er som inte vet så ska den tas 2 ggr med exakt 24 timmar mellan), 1200 + resa fick vi betala. Men det får det väl vara "värt"... naturligtvis onödigt, men några valpar ska det inte bli! Tidigare har man ju filosoferat lite om hur kombinationen skulle bli, Bonzo's lugn och Hera's "aktiva"... typ.. men det är enbart tankar..



Vi har varit på en "aktivitetsdag", i bröstfallet i Roknäs... Tävlingar och fina priser, trevligt sällskap och lite spår på slutet! Tack Nicklas & Sandra för att ni anordnade detta :)

Veronica bad mej gå ett lägrespår till Zena, sagt å gjort.. ut i terrängen, gps:en med mej, och terrängen var väl inte den bästa.. slyskog, myrar (som var typ snustorra) högt lingon/blåbärsris osv osv.. spåret slutade på runt 950 meter ungefär..
Zena villade bort sej i början av spåret, så jag fick ta det om jag ville, tog Hera och vi gick till där dom villade bort sej ungefär, och där släppte jag på henne. Och som hon spårade, hon tog väl 5+ slut tror jag det var, vill minnas att jag la ut 7+slut.. Jag hade ju till och med gått över "arvidsjaurvägen"(373 eller vad den nu heter).
Hon har verkligen förstått detta nu..

Var och spårade häromdagen åxå, mellan dom olika kvällsjobben la jag ut 2 spår. Ett på 7-800 m och det andra på runt 4-500.. Det första var eg. tänkt till Bonzo, men, det blev ju lite längre än vad jag tänkt mej eftersom jag gick över den stig som jag eg. skulle gått tillbaks på. Men det gjorde ju inget, Hera fick det istället, eftersom jag i nuläget litar mer på henne än Bonzo. Det spåret spårade hon klockrent, alla apporter (6+slut) och i slutet var hon en bra bit vid sidan om spåret, hade bara satt upp en snitsel där jag lagt slutpinnen. Men hon jobbade sej tillbaks till spåret. Riktigt kul å se henne jobba :)

Bonzo's spår hann få rätt lång liggtid, men han filosoferade sej runt sitt spår, apporterna var inga problem, dom fick han vittring på och letade rätt på dom. Men spårarbetet kunde ju vara rejält bättre än vad han gjorde då..

Men men, vi jobbar vidare :)

Ibland när man tränar så känns det bara som att NU anmäler vi oss till tävling, men då sen nästa pass så kanske det inte funkar alls som man tänkt sej, så då blir de inget utav det.
Men snart ska vi väl va ute på tävlingsplanerna förhoppningsvis! :)

Bonzo's vila är nu äntligen över.... Ännu ska vi inte rycka igång så jättemkt nu till en början, utan mjukstarta lite.
Ska inte ha bråttom, för nån skada vill vi ju inte ha tillbaka...

Har även inhandlat den norska Non-stop "free motion" selen, ska bli kul att få testa sen.
Tänkte att vi behöver kanske en lite rejälare sele så mkt som vi börjat köra :)

Avslutar med en bild från bröstfallet

Ha de gott!
//Sosso.



PS. Sorry för att de blev en hel novell!! :( DS. :-D


Kommentarer

Skriv din kommentar här..

Vad heter du?:
Spara uppgifter?

Din E-postadress: (Visas enbart för mig!)

Din Hemsida/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Jag utfodrar med: